Світ

Хто ж винен в «суецькій пробці»

13:45 — 29 березня 2021 eye 4913

Протягом шести діб Суецький канал, який з'єднує Середземне і Червоне моря, залишався закритим для проходу суден. Найважливіший торговельний морський шлях між Європою і Азією виявився закупорений, немов труба, гігантським контейнеровозом Ever Given, що сів на мілину вночі 24 березня. Застрягле судно довжиною 400 метрів і шириною 59 метрів перегородило канал, і це завдало колосальної шкоди світовій торгівлі. Кожен день вимушеного простою Суеца приносив збитки в розмірі 9 мільярдів доларів.

Дно каналу в місці аварії поглибили до 18 метрів

Тільки 28 березня в ході рятувальної операції вдалося зрушити Ever Given з місця. До цього зняти контейнеровоз з мілини намагалися 10 буксирів. Тільки після того, як їм на допомогу прийшли Alp Guard з Нідерландів і Carlo Magno з Італії, контейнеровоз протягнули на 30 метрів з мертвої точки, але потім судно знову зупинилося.

На світанку 29 березня операція увінчалася успіхом. До цього моменту дно каналу в місці аварії поглибили до 18 метрів, «висмоктавши» 27 тисяч кубічних метрів піску з-під Ever Given. Капітани буксирів, які брали участь в авральних роботах, оглушили берега каналу переможним виттям ревунів.

Їх радість, проте, не можна порівняти з полегшенням, яке відчули в той момент тисячі і тисячі моряків, страхових агентів, біржових брокерів, бізнесменів в Європі та Азії. Аварія в Суецькому каналі і невизначеність щодо термінів вивільнення контейнеровоза привели до різкого стрибка цін на нафту. Крім того, вмить виросли розцінки на фрахт вантажних суден. Страхові компанії зі сльозами підраховували свої збитки. Морські перевізники вислуховували прокляття від замовників мільйонів тонн різних вантажів.

Так, знаменита компанія IKEA повідомила, що її покупці не отримають вчасно меблі, які міститься в 110 морських контейнерах, що застрягли в дорозі.

Або взяти ситуацію з 11 румунськими суднами, які опинилися в «суецькій пробці». У них на борту знаходяться не менше 130 тисяч живих овець! Захисники тварин у всьому світі заявили про катастрофічну ситуацію. Вівцям загрожувала жахлива смерть …

Щоб 450 суден, що скупчилися, пройшли через Суец, потрібні тижні

Проблеми після звільнення Ever Given, звичайно, не закінчилися. Станом на ранок 29 березня по обидва боки Суецького каналу накопичилося понад 450 суден з різними вантажами. Їх було б ще більше, але частина судновласників прийняли збиткове для себе рішення відправити судна в обхід Африки. Такі довгі подорожі відбувалися до того, як був побудований Суецький канал. Навіть в наші дні це збільшує шлях з Європи до Азії щонайменше на пару тижнів.

Поки складно сказати, хто втратить менше — ті компанії, чиї судна вирушили огинати мис Доброї Надії, або ті, то звелів своїм капітанам чекати відновлення роботи Суецького каналу. Справа в тому, що прохід по ньому займає у одного судна не менше 11 годин. Швидкість не повинна перевищувати 9 вузлів, інакше вода з каналу може розмити береги. Щоб 450 суден, що скупчилися, пройшли через Суец, будуть потрібні тижні! До речі, за прохід по Суецькому каналу судна розміром з Ever Given його власник повинен заплатити в цілому близько 250 тисяч доларів.

Але все могло б бути набагато гірше. У цьому впевнений виконавчий директор компанії Boskalis Петер Бердовські. Його фірму єгипетська влада запросила для вирішення проблеми з Ever Given. Boskalis і її підрозділ Smit Salvage вважаються кращими експертами в світі в області морських рятувальних робіт. Вони займаються цим уже 180 років. Наприклад, здійснювали підйом на поверхню затонулого в Баренцевому морі російського атомного підводного човна «Курськ».

Бердовські порівняв нинішню операцію з порятунком «величезного кита, що викинувся на берег». Він підкреслив, що завдання стояло непросте, а можливо, і найскладніше в історії морських рятувальних операцій. «Мова йде про найважче судно, з яким нам коли-небудь доводилося мати справу. Ever Given навіть без вантажу важить 200 тисяч тонн. А на ньому зараз знаходяться близько 20 тисяч контейнерів. Так, на кону немає людських життів, як це бувало раніше. Але ми не можемо зволікати з ряду інших причин», — сказав Бердовські.

Фахівці Smit Salvage піднялися на борт Ever Given 25 березня. Вони зібрали необхідну інформацію і провели розрахунки, щоб виробити кілька варіантів зняття судна з мілини. «Ми не хочемо, щоб під час операції контейнеровоз затонув або розколовся навпіл», — підкреслив Бердовські 26 березня. Позитивним в цій ситуації він назвав той факт, що корпус контейнеровоза не постраждав. «Нам буде набагато легше працювати зараз, ніж в 2012 році, коли ми разом з італійською компанією Tito Neri знімали з рифів круїзний лайнер Costa Concordia», — зазначив Бердовські.

Голландці запропонували прибирати пісок з-під Ever Given. Паралельно вони зменшили вагу судна, прибравши баласт і відкачавши більшу частину пального. Якби ці заходи не допомогли, і судно не вдалося б зняти з мілини, довелося б використовувати запасний сценарій — знімати з Ever Given все 20 тисяч контейнерів! На це могло піти пару місяців …

Що ж стало причиною аварії? Капітан Ever Given стверджує, що винні погодні умови. Під час проходження контейнеровоза через канал несподівано налетів сильний вітер. Судно розвернуло поперек. Однак голова управління Суецьким каналом Усама Рабийє вважає, що погана погода тут ні до чого. На його думку, судно сіло на мілину через помилку, допущену командою. Він також не виключає, що могла бути і технічна несправність, яку тепер капітан Ever Given спробує приховати. Остаточні причини будуть з'ясовані в ході розслідування, документації для якого, як каже Рабийє, більш ніж достатньо.

Подібні інциденти в Суецькому каналі відбувається вкрай рідко. У 2004 році тут сів на мілину танкер Tropic Brilliance. Рух суден було заблоковано на три доби. В результаті танкер вдалося зняти з мілини за допомогою буксирів. У жовтні 2017 роки сів на мілину контейнеровоз Japan. Проблему вирішили за кілька годин.

Історія судна

Ever Given — судно класу Golden, один з найбільших контейнеровозів в світі. Належить Shoei Kisen Kaisha, дочірній компанії з оренди та володінню судами японської суднобудівної компанії Imabari Shipbuilding. Знаходиться в лізингу у тайванської судноплавної компанії Evergreen Marine. Спущено на воду в 2018 році. Довжина — 400 метрів, ширина — 59 метрів, що приблизно відповідає розмірам чотирьох футбольних полів. Тоннаж гіганта — 230 тисяч тонн. Максимальна швидкість — 22,8 вузла (42,2 кілометра в годину).

Незважаючи на те, що Ever Given знаходиться в експлуатації менш як три роки, інцидент в Суецькому каналі не перший в історії судна. 9 лютого 2019 року рухаючись за течією Ельби поблизу Гамбурга контейнеровоз пройшов неприпустимо близько від причалу Бланкенезе, внаслідок чого зачепив і сильно пошкодив невеликий пасажирський паром Finkenwerder фірми HADAG, що стояв там. Під час зіткнення Ever Given не втрачав управління і не зупинявся. Однак через цю аварію рух суден по Ельбі довелося тимчасово заборонити. Тоді причиною інциденту також був названий сильний вітер.