Україна

На АЗС України бензин подорожчав, а його якість різко знизилася: що відбувається

10:30 — 1 квітня 2021 eye 1558

Подорожчання пального на заправках, що почалося ще в січні, в березні досягло нових вершин. За місяць літр бензину А-95 в середньому по країні подорожчав на 81 копійку, дизпалива — на 61 копійку, скрапленого газу — на 38 копійок. Станом на 1 квітня середня вартість бензину А-95 становить 29,05 грн за літр, дизпалива — 28,26 грн, скрапленого газу — 15,77 грн. Причому в деяких преміальних мережах АЗС бензин А-95 вже продається значно дорожче 32 грн за літр. Головною причиною експерти називають зростання світових цін на нафту. І не виключено, що цей процес продовжиться.

Справа в тому, що Організація країн — експортерів нафти і її союзники, іменовані групою ОПЕК +, збираються зустрітися сьогодні, 1 квітня, щоб обговорити подальшу політику видобутку нафти. Експерти вважають, що буде прийнято рішення про продовження скорочення видобутку нафти, щоб стимулювати високі ціни на неї. Наразі ОПЕК + скорочує видобуток трохи більше ніж на 7 млн барелів на добу, щоб підтримати ціни і знизити надлишкову пропозицію. А Саудівська Аравія в односторонньому порядку додала до цих скорочень ще 1 млн барелів на добу.

Однак не тільки зростання цін турбує водіїв, експертів і навіть деяких високопоставлених чиновників. Останнім часом катастрофічними темпами відроджується тіньовий ринок нафтопродуктів. І це не тільки нелегальні «підколодні» заправки. Левова частка контрафакту, виробленого на безлічі так званих міні-НПЗ, реалізується через легально працюючі заправні мережі.

Як свідчать результати дослідження, проведеного Консалтингової групою «А-95», втрати державного бюджету від нелегального обігу нафтопродуктів в 2020 році становили близько 19 млрд грн, а в 2021 році перевищать 20 млрд. Експерти відзначають, що складові тіньового сектора вітчизняного паливного ринку — це нелегальне виробництво на міні-НПЗ і нафтобазах, а також махінації при реалізації пального через мережі АЗС.

«Зазвичай вважають, що тіньовий ринок — то газова бочка під парканом десь на периферії, — заявив під час онлайн-конференції «Нелегальні схеми на ринку нафтопродуктів України» директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. — Насправді це величезна виробничо-фінансова сфера, заснована на несплаті податків, яка має визначальний вплив на паливний ринок і завдає відчутної шкоди державному бюджету.

Найбільша частка несплачених податків припадає на оптимізацію ПДВ і податку на прибуток — понад 15 млрд грн. Схема передбачає фіктивне споживання палива, в результаті чого відбувається завищення витрат підприємств реального сектора економіки і формування податкового кредиту. Більше 20% всіх нафтопродуктів в Україні споживаються двічі: за документами, для оптимізації податків, і фізично, коли пальне реалізують за готівку поза касою.

Таким чином, втрати бюджету з ПДВ безпосередньо залежать від цін на пальне, тому в 2021 році очікується зростання тіньового сектора, адже вартість енергоносіїв демонструє стійку тенденцію до зростання через світову кон'юнктуру. За підсумками першого кварталу очевидно, що сума втрат повернеться на рівень 2019 року і перевищить 20 млрд грн.

Іншим потужним джерелом втрат є нелегальне виробництво нафтопродуктів. Зараз в Україні працює з різною інтенсивністю більше 30 об'єктів малої нафтопереробки, що випустили в 2020 році близько 470 тис. тонн різноманітної нафтохімічних продукції, яка не обкладається акцизним податком. Насправді це низькоякісні моторні палива стандартів Євро-2 і Євро-3, які йдуть в роздрібну мережу. Сума несплаченого акцизу за 2020 рік оцінюється в 3,8 млрд грн.

Крім того, в 2020—2021 роках збільшилися поставки імпортних безакцизних розчинників, які є сумішами октанопідвищуючих компонентів, які завозяться на міні-НПЗ і нафтобази. Явні ознаки системних податкових зловживань спостерігаються на 1800 АЗС, що становить 25% від загальної кількості станцій в країні.

У нинішній ситуації потрібні термінові дії з боку держави по боротьбі з тіньовим ринком. Не менш важливо відновити систему держконтролю якості нафтопродуктів з подальшою публікацією результатів. Адже низькоякісне контрафактне паливо завдає шкоди автомобілям мільйонів українців і створює загрозу життю і здоров'ю людей.

Ліквідація нелегальних схем на паливному ринку матиме мультиплікативний ефект: збільшить бюджетні надходження, підвищить завантаження легальних нафтопереробних підприємств, поліпшить конкуренцію на ринку і захистить громадян і навколишнє середовище від неякісного палива і токсичних викидів", — підсумував Сергій Куюн.

Варто відзначити, що міністр розвитку громад і територій України Олександр Чернишов визнав: державний бюджет країни через нелегальних АЗС щорічно втрачає мільярди гривень. Він заявив, що незабаром усі АЗС пройдуть перевірку, щоб припинити діяльність нелегальних заправок. Правда, коли ці перевірки будуть проводитися, поки невідомо.

До речі, не виключено, що в нинішньому році стартує податкова амністія. Відповідні законопроекти вже знаходяться на розгляді парламенту. На думку прем'єрміністра України Дениса Шмигаля, легалізація тіньових капіталів може поповнити держбюджет на мільярди гривень. Ще більші суми увіллються в економіку країни, що може істотно зміцнити курс національної валюти. Але ж від стабільності курсу гривні багато в чому залежать і ціни на товари, зокрема й на нафтопродукти.

Фото Сергія Тушинського, «ФАКТИ»