На відпочинок до Туреччини Ярина Брунарська з Івано-Франківська летіла разом з шістьма подружками. Одна з дівчат хотіла відсвяткувати свій день народження на Середземному морі. Тур купили короткий — лише на три дні. Напередодні поїздки, як того й вимагають правила, дівчата зробили ПЛР-тести на коронавірус, які показали негативний результат. Але довгоочікуваний відпочинок перетворився на кошмар з ізоляцією в антисанітарних умовах, втратою грошей, викликом юристів, консула та бригади медиків. «ФАКТИ» з'ясовували, чому так сталося і як в розпал турсезону не потрапити в подібну ситуацію.
За словами Ярини Брунарської, до поїздки вони з подругами готувалися та тести на COVID-19 здавали в Івано-Франківській обласній клінічній лікарні.
— Результати у нас були на бланках з QR-кодами, — розповіла «ФАКТАМ» Ярина. — Тому правдивість тестів навряд чи могла викликати питання. Проте в аеропорту Анталії виникли проблеми. На паспортному контролі одна жінка влаштувала нам цілий допит. Підозрюю, що ми просто чимось їй не сподобалися. Вона почала розпитувати нас буквально про все: в якому готелі зупинимося, в яких номерах… Ми відповідали, показували документи, після чого чотирьом з нас сказали пройти повторний тест на коронавірус прямо в аеропорту. З якої причини, невідомо. На бланки з результатами наших тестів, зроблених в Україні, ніхто навіть не глянув. Це було дивно, але оскільки кожна країна залишає за собою право направити на повторний тест, ми не заперечували.
Мене і трьох моїх подруг підвели до лаборантки, у якої маска була спущена на підборіддя. Руками без рукавичок вона взяла паличку для забору матеріалу та одним кінцем лізла мені й в ніс, і в рот. Після чого дві пробірки — мою і ще однієї дівчинки — навіть не підписала! Просто поклала їх на стіл. Ми були в шоку від цієї антисанітарії. Після цього нас відпустили, і ми поїхали в готель Sherwood Suites Resort.
В готелі встигли сходити в басейн і якраз збиралися вітати нашу подружку з днем народження. Як раптом о 22:30 в наш номер постукали. Я в той момент була в душі, і до мене прибігла налякана подружка: «Тебе хоче бачити персонал готелю. Кажуть, у тебе позитивний тест на коронавірус».
— У вас були якісь симптоми?
— У тому-то й справа, що ні. Я перехворіла на ковід ще взимку. А з огляду на те, в яких умовах нам робили тести, були всі підстави сумніватися у правдивості результатів. Попросила співробітників готелю показати документ з моїм результатом. Вони довго цього не робили, і тільки за десять хвилин співробітниця готелю показала мені на екрані свого телефону шматочок папірця, де було написано positive. При цьому я навіть не побачила на цьому папері свого прізвища. Сказала, що хочу зараз же пройти повторний тест, тому що це явно якась помилка. «Добре, ми викличемо лікарів і вам зроблять тест, — відповіла співробітниця. — Але поки ви повинні пройти зі мною в ізолятор».
Ізолятор — це номер в іншій частині готелю, призначений для самоізоляції туристів, у яких підтвердився коронавірус. Мені дали воду, сказали підготувати документи й чекати лікаря. Але лікар так і не прийшов. А в номері-ізоляторі я виявила відро для сміття з великою кількістю використаних паличок для ПЛР-тестів. Виявляється, навіть у п'ятизірковому готелі, який позиціює себе як елітний, може бути така антисанітарія. Я захотіла, щоб мене переселили в інший номер. На щастя, хоча б це вони зробили.
Ще мені принесли якісь таблетки. Це було зовсім дивно, адже мене не оглядав лікар. Мені навіть температуру не міряли! Проте співробітники готелю сказали пити ці таблетки — «ви ж хворієте». Я надіслала фотографію упаковки своїй мамі-лікарці. Вона сказала, що це якісь противірусні. Я, звісно, не стала їх пити. Мало того, потім з'ясувалося, що упаковка коштувала 135 доларів, і, якби я почала приймати ці ліки, мені б ще довелося за них заплатити.
— Вам чи страховій компанії?
— Із цим теж все цікаво. Вирушаючи до Туреччини, ми з дівчатками оформляли страхування, що покриває випадки з COVID. Я відразу ж звернулася в страхову, докладно описала їм усе, що зі мною сталося. І з'ясувала, що моя страховка покриває тільки випадки госпіталізації та стаціонарного лікування ковіду. А якщо форма легка або безсимптомна, то й лікування, і ізоляцію оплачуєш сам. Нам цього при оформленні страхування ніхто не сказав. А ми, чесно кажучи, не вчитувалися в договір.
Читайте також: СOVID-сертифікати стануть доступні для українців на пристроях з Android
— Повторний тест вам так і не зробили?
— Ні. Коли наступного дня я знову запитала про це у працівників готелю, мені заявили, що згідно з чинними в країні правилам повторний тест зроблять лише за 10 днів. А оскільки тур у мене був всього на три дні, за наступні сім днів в номері-ізоляторі готелю я ще й сама повинна буду сплатити! Моїх подруг в той час вже відправили додому — як людей, які зі мною контактували. В цілому вони заплатили за триденний тур 90 тисяч гривень, а пробули в готелі лише один день. Гроші за наступні два дні їм ніхто не повернув.
Ярина підняла на ноги всіх, кого могла:
— Зверталася до консула, паралельно до юристки з України, яка займається подібними випадками, викликали навіть туристичну поліцію. Ми задіяли навіть чоловіка маминої подруги, яка живе в населеному пункті, де знаходиться готель. Він теж приходив і намагався вести переговори, але марно.
Тим часом юристка з України, яка продовжувала закидати готель листами та скаргами, розповіла, що в її практиці подібні випадки вже були. Не в цьому готелі, але теж в Туреччині. Коли людей без пояснення причин направляли в аеропорту на ПЛР-тест, після чого приходив позитивний результат і турист не міг домогтися повторного аналізу. Юристка каже, були навіть випадки, коли наші громадяни вилазили з вікон готелю і намагалися втекти в незалежні лабораторії, щоб перездати тест. Природно, їх ловили та штрафували за порушення режиму ізоляції.
Про аналогічну ситуацію на початку серпня у фейсбуці розповіла турагентка Людмила Підхомутна: «03.08 група з 11 осіб прилетіла з робочою поїздкою в аеропорт Анталії… Було заброньовано готель Mukarnas Resort & Spa Hotel, організовано конференц-зал. І тут одного туриста в аеропорту просять кудись піти… Без пояснень беруть у нього тест (на коронавірус. — Авт.). Умови антисанітарії кричущі (при цьому турист летів з негативним ПЛР, взятим за добу до вильоту і з усіма належними документами). Відпускають і кажуть: «Це так, для перевірки, нічого страшного». Турист спокійно їде в готель… О 1:00 ночі співробітники готелю знаходять його та просять їх з колегою переселитися. Потім кажуть, що прийшов тест з позитивним результатом.
Туристів переселили в інший номер. На ранок в іншого колеги беруть тест, результат отримують негативний, і йому дозволяють вийти. А туристу з позитивним тестом приносять пачку таблеток і кажуть випити відразу вісім штук і ще стільки ж протягом дня. Це за умови відсутності обстеження і будь-якої симптоматики! Просимо викликати лабораторію, доктора або дозволити лягти в клініку на обстеження. Всі витрати готовий оплатити сам турист… Нам відмовляють і мотивують це тим, що вони в готель не пустять нікого, крім «свого лікаря». А «свій» доктор нічого переробляти не збирається. Повторний тест можна зробити тільки через 10 днів. А в туриста робота, конференції, та виліт назад за шість днів".
За словами Людмили, в готелі туристу показали постанову МОЗ Туреччини, де сказано, що повторний тест належить здавати тільки через 10 днів.
«Але ця постанова має рекомендаційний характер, — стверджує Людмила. — Проте до туриста не пускали лабораторію три дні. Після довгих переговорів і загроз, що викличемо туристичну поліцію, погодилися. Ми знайшли лабораторію, все оплатили… У туриста взяли повторний тест — він негативний. Але при цьому в лабораторії сказали, що не можуть внести новий результат у базу, оскільки термін попереднього результату ще не закінчився».
У коментарях під цим постом у фейсбуці представниця готелю Mukarnas Resort & Spa Hotel підтвердила, що такий випадок був, і зазначила, що провини готелю в цьому немає — мовляв, в країні зараз діє такий порядок: «Туреччина визнає дійсним лише перший позитивний тест. Другий можна робити лише на десятий день».
Виходить, що у подібній ситуації може опинитися кожен турист. Тому що країна залишає за собою право без пояснення причин попросити того, хто виїжджає, перездати тест.
І якщо він раптом виявиться позитивним, а людина мала нещастя взяти тур менше, ніж на десять днів, за десятиденну ізоляцію в готелі (до моменту здачі повторного тесту) доведеться доплатити, якщо страховка не покриває ізоляцію при підтвердженому ковіді.
Читайте також: COVID-сертифікати: коли українці зможуть безперешкодно подорожувати в ЄС і Ізраїль
Що ж стосується Ярини Брунарської, то їй все ж вдалося вирватися з Туреччини через три доби.
— Мені пощастило з юристкою, — зізнається дівчина. — Вона підняла на ноги буквально всіх і домоглася, щоб до мене в готель приїхали представники приватної турецької лабораторії. Вони взяли повторний тест, який показав негативний результат. Довелося заплатити за нього 60 доларів, але це краще, ніж оплачувати сім додаткових днів в номері-ізоляторі. В результаті я повернулася в Україну тим рейсом, яким і мала летіти назад разом з подружками. Дівчата, до речі, зараз намагаються повернути гроші за два дні туру. Подали заяву туроператору, але відповідь поки не отримали.
Чи є шанс у такому випадку домогтися компенсації? Юристи кажуть, що є.
— Тут потрібно дивитися умови договорів з туроператором і страховою компанією. Але домогтися компенсації за тур, який, по суті, не відбувся через помилковий результат тесту на коронавірус, цілком реально, — повідомив «ФАКТАМ» старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець. — Якщо ж не вдасться стягнути кошти з туроператора, необхідно буде звертатися до організації, яка ухвалювала рішення про ізоляцію туриста, і для цього вже доведеться наймати адвоката в Туреччині. Процес нелегкий, але шанси є. Крім того, я раджу в будь-якому випадку направити скаргу до Міністерства туризму Туреччини та максимально широко висвітлити ситуацію. Туреччина дорожить своєю репутацією туристичної країни. І якщо подібні випадки будуть повторюватися, для країни будуть колосальні втрати — репутаційні та, як наслідок, фінансові.
— У страховій компанії туристці, яка отримала позитивний результат тесту на ковід, відмовили у виплатах, мотивуючи це тим, що її страховка покриває тільки госпіталізацію, але не лікування в умовах ізоляції. Хоча в страховому полісі було написано, що вона просто «покриває випадки COVID-19».
— На жаль, цей випадок не поодинокий. Нацбанк не може впоратися зі своїми функціями регулятора діяльності страхових компаній, і на цьому ринку царює безлад. Давно вже має бути розроблений типовий договір страхування туристів у випадках з COVID-19. Але поки цього немає, і недобросовісні страхові фірми цим користуються. Людина впевнена, що оформляє страховку, яка покриває всі випадки з коронавірусом, а на ділі виявляється, що це зовсім не так. Тому під час оформлення страховки перш за все стежте, щоб там був прописаний пункт про ізоляцію. У договорі, який підписує клієнт, цієї інформації може не бути. Тому я порекомендував би вимагати в компанії правила страхування. У них більш детально розписано все, що покриває медична страховка.
Раніше «ФАКТИ» розповідали про посилення карантину, пов'язаного з пандемією коронавірусу, в країнах, де люблять відпочивати українці, зокрема на курортах Таїланду.
На фото в заголовку: «Як потім з'ясувалося, моя страховка покривала тільки випадки госпіталізації та стаціонарного лікування ковіду. А якщо форма легка або безсимптомна, то лікування та ізоляцію оплачуєш сам», — каже Ярина