Здоров'я та медицина

Медики відмовили у вакцинації від COVID-19: що робити

14:34 — 5 листопада 2021 eye 1158

Жителі «червоних» зон України масово кинулись займати черги на вакцинацію від коронавірусу. На четвертому місяці пʼятого етапу вакцинації виявилось, що лише чверть дорослого населення має право їздити в транспорті та заходити до магазинів. Лише після того, як «півень клюнув», українці вирішили нарешті вакцинуватись. Та виявилося, що їх «не чекали»: пропускна система центрів та інших осередків вакцинації не впоралася з напливом тих, хто бажає отримати щеплення. Звісно, тут свою роль зіграло й те, що більшість хоче вакцинуватися Pfizerʼом. Запаси якого не безмежні. Тому записатись в електронну чергу на цю вакцину вдається далеко не всім. Не менш популярні AstraZeneca та CoronaVac: запис на найближчі дні у більшості пунктів вакцинації також недоступний. Та навіть якщо ви вже й записані на конкретний час, не все так просто.

Найбільші проблеми, звісно, у найбільшому місті України. Хоч тут вакцинують і в поліклініках, і в Міжнародному виставковому центрі, й у центрах вакцинації в ТРЦ та ЦНАПах. «Дєвушка, у нас немає ніякого запису, лише жива черга! — Та як же нема, як у Хелсі є, і я вчора записувалась?! — Мало лі, що в тому Хелсі! В нас такого нема, всі стоять!» — приблизно такі діалоги, які наводить у фейсбуці киянка Вікторія Різниченко, відбуваються у багатьох пунктах. Причому у людей ще й вимагають чомусь направлення від сімейного лікаря, посилають в реєстратуру за підтвердженням підписаної з сімейним лікарем декларації, до поліклініки за кілька кілометрів — ставити печатки на довідку про укол тощо. І біля поліклінік, ТРЦ та інших закладів, у яких розгорнули пункти щеплення, виростають живі черги. Або організовуються по дві черги — одна з заздалегідь записаних людей, інша — з тих, хто записуватись не хоче чи не може та сподівається вакцинуватися поза встановленими правилами. «Ну, для кого зробили ту електронну чергу, для чого, блін? Як тьоті-дяді просто приходять і вимагають собі вакцини. І плювать хотіли. І готові самі стояти по десять годин у черзі, як наслідок. Аби лише зробити хитровивертом, аби лиш нагнуть і обігнуть ближнього. Типу «ми самі умні» та «правіла для дураков», — пишуть у фейсбуці.

Та гарантії дочекатися вакцинації немає ні у живої черги, ні у тих, хто заздалегідь записався на певний час.

— Мені 62 роки, я пенсіонер, але продовжую працювати, — розказав «ФАКТАМ» киянин Володимир Гаврилович. - На роботу добираюся міським транспортом, тобто щеплення для мене обов'язкове. Тому проконсультувався у лікарів, яка вакцина краще при моїх хворобах (рекомендували Pfizer), і записався онлайн — через систему Helsi — у центр вакцинації у МВЦ. Електронна черга — на 17:03 третього листопада.

Приїхав десь о 16:45. Там було вже чоловік 500, а то й вся тисяча. Навіть до огорожі підійти не можна було, не те що пройти до павільйону, де роблять щеплення. Розпитав — черга з якихось причин затримувалася на три години. Тобто невідомо, коли б я туди потрапив. І пройти до середини, щоб зʼясувати причини затримки та чи варто чекати, не можна було. Звісно, я розвернувся та й пішов. Думаю, так само сотні людей не змогли зробити щеплення. І тепер потрібно знову записуватись (що досить нелегко, бо в електронній черзі майже немає місць на вакцинацію Pfizerʼом).

Працівники бригад вакцинації неофіційно розказують, що черги — не тільки тому, що люди разом кинулись до них в останній момент. Звісно, доводиться довго чекати й тому, що багато людей, і тому, що дали команду вакцинувати й тих, хто не записаний в електронну чергу, а кількість лікарів та медсестер у бригадах вакцинації обмежена. А ще надто багато часу займає внесення у систему даних тих пацієнтів, які ще не підписали декларації з сімейними лікарями. Особливо, коли ці дані працівник бригади вносить одним пальцем, бо інакше на клавіатурі працювати не вміє. Причому то система періодично зависає, то Інтернет пропадає. В результаті черги затримуються на кілька годин. Тому медики іноді таким пацієнтам навіть відмовляють у щепленні, щоб не морочитись самим і не затримувати чергу.

Проте, наголошують у Національній службі здоровʼя України, для щеплення від COVID-19 декларація з сімейним лікарем не обов’язкова — достатньо мати з собою паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків (індивідуальний ідентифікаційний номер). При відмові у щепленні громадяни можуть поскаржитись за телефоном: 0800−60−20−19.

Прокоментувати ситуацію зі щепленнями у столиці «ФАКТИ» попросили в Департаменті охорони здоровʼя КМДА, але там відповідь поки що не підготували.

Читайте також: Купили підроблений сертифікат, а тепер хочете щепитись: що робити, пояснює адвокат

Фото https://ua.depositphotos.com/