Зараз оператори дронів працюють фактично на лінії фронту. Через це ризикують своїми життями, адже їх місцезнаходження здатні визначити ворожі засоби радіоелектронної розвідки і навести на пілотів артилерію або інші засоби ураження. Незабаром цьому можна буде зарадити: декілька команд українських інженерів і програмістів завершують створення інноваційних систем для FPV-дронів.
Всі разом ці розробки дозволять зробити суттєво безпечнішою роботу пілотів, кардинально збільшити точність влучань в цілі, робити дрони невразливими до впливу РЕБ і навіть їх нищити. Координує створення цих систем програміст, в недавньому минулому підприємець, а нині військовослужбовець зведеного загону ВМС та Сухопутних сил ЗСУ «Злі птахи» Олександр (прізвище він просив не називати зі зрозумілих причин).
Кореспондент «ФАКТІВ» зустрівся з ним на благодійному заході зі збору коштів на проєкти, які реалізують «Злі птахи». Це не тільки системи для FPV-дронів, але й безпілотний бомбардувальник «Бекфаєр» (певну кількість таких літаків вже побудована і задіяна на фронті) та декілька інших проектів. Збором коштів на них займається благодійний фонд «Герої Украйни», заснований військовослужбовцем ВМФ ЗС України Іллєю Шполянським.
— На якій відстані від передової, зазвичай, знаходиться пілот дрону під час виконання бойових завдань? — ставлю питання Олександру.
- Десь на відстані 2 кілометрів. Тому він ризикує життям, адже окупанти можуть за радіосигналами вирахувати його місцезнаходження і спробувати вдарити по тому місцю.
Щоб усунути цю небезпеку, ми створили систему віддаленого старту, яка дозволяє облаштувати місце роботи оператора будь-де і звідти управляти безпілотними апаратами на фронті.
Читайте також: Найнебезпечніша — «чорна вдова»: щоб вбивати і калічити українських саперів, окупанти масово ставлять міни-пастки
— Як ця система працює?
- Уявіть, що піхотинці або розвідки залишають в безпечному місці пускову установку, а пілот, як я вже сказав, може знаходитись де завгодно — головне, щоб він мав доступ до інтернету. І це дозволяє не ризикувати життям пілота.
Врахуйте, що вправний та досвідчений оператор безпілотника — боєць особливо цінний, адже на його підготовку треба багато часу і зусиль. Ясна річ, що маємо берегти не тільки життя операторів, а кожного воїна. І саме використання дронів допомагає в цьому.
— Система віддаленого старту вже використовується на фронті?
— Наразі вона працює в Військово-морських силах ЗСУ. Зараз ми її модифікуємо для роботи на суходолі.
— Які інженерні новації ви створили для збільшення ефективності та живучості FPV-дронів на полі бою?
- Таких новацій декілька. Одна з них — система донаведення на ціль.
— Якщо я правильно зрозумів, йдеться про те, що мініатюрний бортовий комп’ютер корегує траєкторію атаки дроном-камікадзе по цілі, щоб влучність була більш високою?
- Саме так. Коли пілот бачить ціль (скажімо, бронемашину ворога), він наводиться на неї і фіксує. Далі в роботу вступає система донаведення — корегує переміщення ударного дрону, щоб влучно вразити бронемашину. Корегування здійснюється за рахунок обробки відеопотоків з камери дрону. Завдяки цій системі ударний безпілотник здатен вражати не тільки статичні, але й рухомі цілі.
— Система донаведення гарантує на 100-процентів влучання дрону в ціль?
- Ні, більш реалістична оцінка — десь 90 процентів.
Ця система стане в нагоді й тоді, коли з тих чи інших причин пілот втратись зв’язок з дроном. В такому випадку бортова система сама виконає роботу оператора і ціль буде знищено (ясна річ, якщо перед цим оператор встиг її зафіксувати).
— Зв'язок пілота з дроном може бути втрачено під впливом засобів радіо-електронної боротьби (РЕБ) ворога?
- Так, це одна з найрозповсюдженіших причин. Тому ми розробляємо для FPV-дронів систему наведення на джерело радіоперешкод (в тому числі для нейтралізації впливу так званого «окопного» РЕБ, а також засобів РЕБ, які встановлюються на бронемашинах).
— Тобто коли ворог включить засоби радіоелектронної боротьби десь неподалік від вашої «пташки», вона знищить джерело сигналу?
— Якщо оператор перевів дрон у відповідний режим або втратив зв’язок з безпілотником, система спрямує удар по джерелу радіоперешкод.
Але це не все: ми також створили зв’язок, захищений від радіоперешкод. Ця система, яка дозволяє ефективно працювати дрону навіть в умовах щільної роботи РЕБ противника.
Читайте також: Війна стає позиційною: Залужний вказав, яким може бути вихід для України
— А чи можливо, зробити так, щоб безпілотник сам знаходив і знищував цілі?
— В майбутньому можливо: зараз у нас в розробці система, за допомогою якої безпілотник сам шукатиме цілі і вражатиме їх.
— Вже почалися випробування цієї системи на полігонах?
— Ще ні. Але вже маємо нейронну мережу, яка по відео може знаходити ціль. Це ключова складова майбутньої системи.
— Зрозуміло, що FPV-дрони, оснащені вашими інноваційними системами, коштуватимуть більше, ніж базові. На скільки дорожче?
- Конкретні цифри оприлюднювати не слід. Але можна сказати, що збільшення вартості не кардинальне. Збереження життя пілотів того варто. Врахуйте також, що хоча ціна зростає, зате й ефективність безпілотника стане в рази більшою. Бо майже кожний FPV-дрон, який буде оснащений системою донаведення, вразить ціль. Завдяки цьому собівартість знищення цілей суттєво знизиться. До того ж ми вирішимо проблему протидії засобів РЕБ противника.
І це не всі переваги наших інновацій. Адже, щоб управляти FPV-дронами з системою донаведення на ціль пілоту не обов’язково мати високу кваліфікацію. Розумієте, долетіти до якоїсь місцевості і побачити ціль — це досить просто. Складно влучити в неї, особливо, якщо працює РЕБ. Цю найскладнішу роботу бере на себе система донаведення.
— Ви на фронті з перших днів великої війни?
- Так, пішов добровольцем в тероборону, брав участь в обороні Київської області. В середині минулого року перейшов в штурмовий підрозділ Сил спеціальних операцій ЗСУ. Став там оператором дрону. Десь до квітня нинішнього року ми займалися аеророзвідкою, а потім почали використовувати FPV-дрони для ураження цілей.
З червня нинішнього року я в складі зведеного загону ВМС та Сухопутних сил ЗСУ «Злі птахи» та допомагаю команді, яка створила і вже застосовує на фронті безпілотний бомбардувальник «Бекфаєр» та розробляє інноваційні системи для FPV-дронів. Я займаюсь саме системами, які дозволяють значно збільшити можливості дронів та берегти життя пілотів.
Читайте також: Навіть двірники працюють в бронежилетах: скільки людей та в яких умовах живуть в Херсоні через рік після його звільнення
— До великої війни ви захоплювалися пілотуванням дронів?
— Ні, з цим заняттям я жодним чином не був пов’язаний. В мирному житті я спочатку працював програмістом, а згодом створив досить велику компанію, яка займалась створенням програмного забезпечення.
— Складно було навчитися управляти дроном?
- Керувати дронами для аеророзвідки просто. А от опанувати FPV-дрони, було дуже важко. Перші дні навчання навіть з’явилась думка, що не впораюсь. Проте в результаті все вийшло, як годиться.
— Певно, не кожний бажаючий здатен стати хорошим пілотом FPV-дрону?
- Дійсно, так і є. Для цієї роботи треба мати певні здібності: розвинутий вестибулярний апарат, чималу швидкість реакції. До речі, в цій справі допомагає досвід гри в комп’ютерні ігри. В мене він чималий.
Навчання пілотів проводиться на учбових полігонах та за допомогою тренажерів. Давайте, продемонстрирую, як працює такий симулятор.
Олександр сів за пульт управління тренажером і «повів» віртуальний дрон на дуже малій висоті.
- Якщо безпілотник летить низько, то засоби радіоелектронної боротьби противника, зазвичай, не можуть його подавити — тобто, оператор не втрачає з ним зв’язок і має можливість виконати завдання, — прокоментував свої дії Олександр. - Слід розуміти, що FPV-дрони надають широкі можливості — оператор може навіть заводити їх в середину ворожих бліндажів. Ці безпілотники маленькі, але здатні нести досить потужні боєприпаси — вагою до 2 кілограмів: кумулятивні (для ударів по бронетехніці), осколково-фугасні (нищити живу силу противника), термобаричні.
Читайте також: «Ми можемо навчити приблизно мільйон солдатів за один рік», — співзасновник компанії Skiftech Юрій Лавренов
— Траплялись випадки, коли противник визначав ваше місцезнаходження і починав полювати на вас?
— Такі випадки доволі часті. Знаю купу прикладів, коли ворог не жалів випускати цілі касети з «Граду» по розрахунку аеророзвідників або пілотів FPV, тому більшість притомних операторів використовують виносні антени, щоб віддалити від себе точку випромінення сигналу керування.
— Як ви встигаєте виконувати обов’язки військового і розробляти нові системи для дронів?
- Безпосередньо розробкою систем займаються декілька команд інженерів і програмістів. А я виконую адміністративні функції керівника цих проектів, координую їх між собою.
— Вдається оплачувати працю задіяних в них фахівців?
- Особисто я працюю в цьому проекті у вільний час на волонтерських засадах. Зарплату отримую від держави як військовий. А на оплату праці колективам розробників треба знаходити гроші. Наш проект фінансується за рахунок донатів небайдужих людей. Приблизно третину зібраних коштів витрачаємо на зарплати цивільним фахівцям.
— Команда «Злі птахи» окрім інноваційних рішень для FPV-дронів, створила безпілотний літак «Бекфаєр». В чому різниця завдань, які вони виконують?
- «Бекфаєри» здатні значно далі, ніж FPV-дрони, залітати в глибину тилів ворога. Взагалі немає сенсу порівнювати ці літальні апарати, адже характер місій, які кожний з них виконує, різний. FPV-дрони виконують завдання на відносно невеликому радіусі (зазвичай десь 7−8 кілометрів, в основному для ураження техніки та особового складу противника). А «Бекфаєр» здатен залітати в тили окупантів і знищувати логістичні шляхи, склади з боєприпасами та паливом, штаби, засоби РЕБ, тощо. Тож літаки і дрони доповнюють одне одного і не являються конкурентами.
Читайте також: Як велика війна змінила та ще змінить чисельність населення України: науковець розповів, чи буде після Перемоги бебі-бум
Вже розпочато дрібносерійне збирання «Бекфаєрів». Крім цього в розробці декілька нових модифікацій, які долатимуть більшу відстань, ніж нинішній варіант.
— А які перспективи налагодження серійного виробництва ваших удосконалених FPV-дронів?
- Вже існує лабораторія, яка виготовляє їх в невеликих кількостях. Для масового виробництва плануємо налагодити співпрацю з іншими виробниками FPV-дронів. Адже раціональніше не створювати своє виробництво, а кооперуватися і об’єднуватися з вже існуючими. Слід розуміти, що наші розробки можна використовувати на будь-яких FPV-дронах.
Раніше «ФАКТИ» писали про літаючий робот для саперів — апарат, створений командою з Одеси, «бачить» міни на глибині до пів метра під землею.
Фото з відкритих джерел