В новому проєкті закону про мобілізацію, розгляд якого Верховна рада почне на цьому тижні, детально не прописано, як буде виконуватися рішення суду щодо позбавлення ухилянтів водійських прав.
Тобто, немає чітко прописаного механізму щодо позбавлення їх водійських прав.
Про це розповів адвокат, керівник Дніпровського офісу юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» в коментарі «Фокус».
«Зокрема, наразі ч.9 ст. 71 ЗУ „Про виконавче провадження“ передбачено, що обмеження у праві керування транспортними засобами можливе лише на підставі постанови державного виконавця (а не на підставі рішення суду) у разі наявності у боржника заборгованості зі сплати аліментів. При цьому в проєкті не пропонується внесення змін до ЗУ „Про виконавче провадження“ в частині розширення підстав для обмеження особи в праві керування транспортним засобом», — пояснив він.
Таким чином, за словами адвоката, виникає ситуація, коли юридично неможливо позбавити громадянина права керувати автомобілем.
Також у новому законопроєкті про мобілізацію ідеться також про накладення арешту на кошти й інші цінності такого громадянина, що перебувають на рахунках і на зберіганні в банках чи інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, або на електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах.
За словами адвоката, в ст. 59 ЗУ «Про банки та банківську діяльність» допускається накладення арешту на кошти й інші цінності фізичних осіб, що перебувають у банку, виключно за постановою державного виконавця, приватного виконавця або за рішенням суду про стягнення коштів чи про накладення арешту в порядку, встановленому законом. Зняття арешту з майна та коштів здійснюється за постановою державного виконавця, приватного виконавця або за рішенням суду.
«Водночас у проєкті закону № 10449 чітко не деталізовано порядок виконання рішення суду у нових справах. Вочевидь, що після отримання рішення суду, представникам ТЦК та СП доведеться звертатися до державної виконавчої служби, яка зможе встановити, у яких банківських установах у військовозобов’язаного є рахунки, і вже після отримання такої інформації виконавець зможе направити до банку постанову про встановлення обмежень», — зазначає юрист.
На його думку, досить незрозумілим є результат, якого так намагаються досягти автори проєкту № 10449. Адже військовозобов’язані особи в разі, якщо вони матимуть загрозу обмеження права на користування коштами, оберуть варіант зняття всіх коштів з рахунків у банківських установах задля мінімізації можливих ризиків. Подібні дії можуть мати вкрай негативні наслідки для банківської системи, а також для економіки України.
Слід зазначити, що законопроєкт, за словами юристів, дуже спірний. А в Раду внести альтернативний варіант документа.