Перші повістки, які згенеровані в електронному реєстрі, вже почали розсилати військовозобов’язаним поштою. Приблизно за місяць варто очікувати масову централізовану розсилку повісток, а ще за 2−3 місяці й накладення штрафів за неявку по повістках. Проте виникає питання, чи є шанси оскаржити такі штрафи. Адвокат Роман Сімутін вважає, що так.
«Якщо військовозобов’язаний не з’явився по повістці, то ТЦК не має права заочно розглядати справу про адміністративне правопорушення і штрафувати, — пояснює він. — Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП) чітко визначає, що справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Тобто перед тим, як розглянути справу про адмінправопорушення та накласти штраф, ТЦК зобов’язаний надіслати громадянину повістку про виклик його до ТЦК для розгляду справи про адміністративне правопорушення. На відміну від повісток про виклик до ТЦК за законодавством про мобілізацію, повістка про виклик для розгляду справи про адмінправопорушення надсилається за правилами КУпАПу, а тому повинна бути особисто врученою».
З практики адвокат зазначає, що зазвичай громадяни дізнаються про накладення на них штрафів за статтями 210 чи 210−1 КУпАП, коли на їх мобільний додаток «Дія» надходить постанова про відкриття виконавчого провадження про примусове стягнення штрафу. При цьому ТЦК розглядає справу заочно, без їхньої участі, й ніяких викликів про прибуття для розгляду справи їм не надсилалося.
«А це є прямим порушенням закону! ТЦК має доступ до всіх державних реєстрів, інформаційно-комунікаційних систем та баз даних, які містять персональні дані, визначені у законі „Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів“. Тому у разі винесення штрафів за не уточнення персональних даних, ТЦК потрібно буде доводити у суді неможливість отримати інформацію про персональні дані військовозобов’язаного у цих вищевказаних базах, реєстрах і системах. Вже є низка судових рішень про скасування постанов ТЦК за не уточнення персональних даних, оскільки такі дані ТЦК був повинен отримати самостійно з реєстрів та баз даних, до яких має доступ в електронному вигляді», — каже адвокат.
Натомість обмежень у праві керування авто не варто чекати, бо це потребує великих зусиль, вважає Сімутін:
«Механізм наступний: відправити вимогу — отримати відповідь, звернутися до поліції — отримати відповідь, потім подати заяву до суду, а її можуть повернути. Це довгий і складний шлях, який потребує людей та, головне, — юридичного досвіду. Це все дуже затяжна справа, а тому нікому не потрібна. Чого не скажеш за постанову зі штрафом, яку просто шльопнув після отримання повідомлення про вручення листа, а вірніше не вручення, яке фактично теж буде врученим: такий-то громадянин не з’явився такого-то числа до такого-то ТЦК — і все. А далі хочете оскаржувати — вперед до суду».
Тим часом в Україні змінили порядок проходження ВЛК. Також стало відомо, чому повістки приходять людям, які по закону мають право на відстрочку.