Незважаючи на пандемію коронавирусу, в Україні триває медична реформа, зокрема діджіталізація сфери охорони здоров'я. Так, нещодавно почали повноцінно діяти електронні лікарняні листи. Як заявив міністр охорони здоров'я України Максим Степанов, запуск е-лікарняних допоможе мінімізувати корупційні ризики видачі необґрунтованих лікарняних, а також значно прискорить отримання страхових виплат громадянами і скоротить навантаження на лікарів. Однак більшість українців не зовсім розуміють, що таке е-лікарняний, чим він відрізняється від паперового і як оформляється, подовжується та закривається. На ці та інші питання «ФАКТИ» попросили відповісти експерта в галузі трудового права кандидата юридичних наук, доцента Світлану Кожушко.
— Як людині отримати електронний лікарняний листок? Куди звертатися?
— Питання про діджіталізацію лікарняних, тобто листків тимчасової непрацездатності застрахованих громадян, піднімається не один рік. На сайті Мінсоцполітики можна ознайомитися з законопроєктом, який в разі прийняття Верховною Радою України вступить в силу з 1 серпня 2021 року.
З огляду на медичну реформу і норми законопроєкту хворий має звернутися до свого сімейного лікаря, щоб останній засвідчив факт захворювання і вніс відомості до Електронного реєстру листків непрацездатності (ЕРЛН) за номером облікової картки платника податків — ідентифікаційному номеру. До слова, зараз триває тестування цієї системи.
— Який порядок оформлення електронного лікарняного?
— Сімейний лікар може виписувати як електронний, так і паперовий лікарняний, оскільки вони мають однакову юридичну силу. Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» регламентує організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів. Відповідно до статті 5 цього закону, електронний документ — це документ, у якому інформація зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити. Склад і порядок розміщення обов'язкових реквізитів електронних документів визначається законодавством.
Слід зазначити, що, відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги», який набрав чинності 7 листопада 2018 року, встановлено стандарти електронного документа як оригіналу. А саме: оригіналом він є у разі наявності в ньому реквізитів і підпису або підпису, що відповідає власноручному. Сьогодні до власноручного підпису прирівнюється кваліфікований електронний підпис (далі — КЕП).
Порядок оформлення, видачі та реєстрації листка тимчасової непрацездатності регулюється Наказом МОЗ України «Про затвердження Положення про Єдиний електронний реєстр листків непрацездатності». Цей документ має індивідуальний номер в реєстрі і є підставою для нарахування страхових виплат.
Особистий прийом у сімейного лікаря — підстава для оформлення електронного лікарняного. Після медичного огляду визначається, чи необхідна консультація профільного спеціаліста або ж досить лікування, яке прописує сам лікар. Якщо ж є підозри щодо діагнозу, то сімейний лікар має право відкривати на спеціальній веб-сторінці електронний лікарняний. При заповненні вноситься інформація про діагноз і стан хворого, вказуються терміни листка тимчасової непрацездатності та можливого подовження документа.
Лікарняним присвоюється індивідуальний номер, який неможливо змінити або привласнити комусь іншому. Після внесення всіх даних на веб-сторінці лікар зобов'язаний поставити свій електронний підпис, дані про посаду, дату і час реєстрації інформації про звернення пацієнта. А також за бажанням людини, яка звернулася за медичними послугами, лікар може видати повідомлення про реєстрацію листка непрацездатності у паперовій формі.
— Як відбувається закриття е-лікарняного? Чи потрібно людині відвідувати лікаря, щоб той закрив йому лікарняний?
— Закриття е-лікарняного у встановлений сімейним лікарем термін відбувається автоматично, тобто без особистого відвідування. У разі, якщо е-лікарняний потрібно подовжити, хворому доведеться відвідати лікаря повторно. Лікар зобов'язаний створити новий електронний лікарняний з закритим періодом для подовження в день закриття попереднього.
— Як інформація про е-лікарняні передається роботодавцю і до Фонду соціального страхування?
— Постанова Кабінету Міністрів України «Про особливості ведення Електронного реєстру листків непрацездатності до забезпечення інформаційної взаємодії електронної системи охорони здоров'я з Електронним реєстром листків непрацездатності» від 3 березня 2020 року регулює порядок роботи ЕРЛН.
Новації в регулюванні електронних лікарняних вступили в силу з 3 лютого 2021 року. Постанова Верховної Ради «Про заходи щодо впровадження Електронного реєстру листків непрацездатності» № 1192-ІX запроваджує нові правила і умови видачі, подовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі, а також підвищення рівня соціального захисту застрахованих осіб.
Інформація про е-лікарняні автоматично передається Пенсійному фонду через електронний кабінет на порталі електронних послуг у день видачі. А також спрямовується роботодавцю, який є страхувальником непрацездатної особи, в електронний кабінет. На підставі цієї інформації роботодавець формує заяви-розрахунки по е-лікарняних.
Пенсійний фонд у день реєстрації даних про тимчасову втрату працездатності також інформує пацієнта про видачу електронного лікарняного в ЕРЛН через електронний кабінет застрахованої особи на веб-порталі електронних послуг ПФУ за допомогою СМС або іншими доступними засобами комунікацій.
— Чи є досвід використання електронних лікарняних в інших країнах?
— У державах Європейського союзу використовуються електронні лікарняні. В Італії аналогічна система є обов'язковою з 1 лютого 2011 року. За чинним законодавством Республіки Італія введені санкції для медиків, які не дотримуються норми оформлення е-лікарняних, що передбачають різні способи покарання аж до звільнення.
У Польщі видача фальшивих лікарняних була поширеним явищем до прийняття рішення про перехід на електронну форму листків тимчасової непрацездатності. На початку 2018 року держава повністю перейшла на електронну форму обліку. Так що наша країна в цьому питанні йде шляхом європейських країн, де впровадження е-лікарняних дало позитивний ефект, — підсумувала Світлана Кожушко.
Варто нагадати, що в Україні запускають повноцінну роботу електронних трудових книжок. Відомості про трудову діяльність відтепер будуть вноситися до реєстру працівником і роботодавцем з накладенням кваліфікованого електронного підпису у вигляді сканованих копій трудової, довідок і так далі. Закон передбачає п'ятирічний перехідний період для включення до державного реєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника. Протягом цього часу можна буде використовувати як паперову трудову книжку, так і її електронну форму.